(hah- tää on sadas juhlaviesti!)

Hiillostusta! Se ei ollut mikään työhaastattelu vaan tentti! Kas kun ei kysytty jotain teorioita vielä päälle!!

Vastassa oli siis se vaiketajuinen professori ja argentiinalainen leppeämpi dosentti. Kielenä oli siis koko ajan englanti, harmi että ei espanja. Haastattelu alkoi mun osalta vähgän nihkeästi - se kysyi suurin piirtein (mutta aika kierrellen), että miksi juuri sinä? ja mä onnistuin vastaamaan kysymykseen, miksi ko. työpaikka mua kiinnostaa. Mokan onneksi tajusin vasta nyt, joten ei se loppuhaastattelua haitannut. Vastailin kyllä melkein samoja, mutta tietty jotain UM-kokemusta olisi vielä voinut painottaa. Meni jo.

Sitten ne alkoivat kyselemään mun omasta jatkotutkimuksesta ja siitä, miten se sopii "muka" tähän projektiin. Se proffa vaati mua koko ajan perustelemaan kaikkea vielä huolellisemmin ja kysyi mm. "onko toi susta relevantti tutkimusaihe ja jos niin kenen kannalta (ja äänestä kuuli, että "muka")?" Sillä oli kinkkisiä kysymyksiä - aina kun olin onnistunut vastaamaan yhteen, se otti jonkun osan mun vastauksesta ja pilkkoi sen kappaleiksi ja vaati tarkentamaan. Sitten se tivasi, mitä mieltä mä olen koulutuksen mahdollisuuksista ja mitkä muut asiat voisi vaikuttaa kehitykseen. Ja kun mä vastasin jotain, niin se heitti aina jonkun vasta-aegumentin.

Sitten se kritisoi mun cv:tä ja mun opintokokonaisuutta. Tai opinnoista se totesi, että "muuten ihan hyvät, mutta tästä puuttuu kyllä KOKONAAN sosiaalitieteet, jotka on tän tutkimuksen kannalta aivan olennaisia." Jep. Se sai muutenkin koko homman kuulostamaan siltä, kuin niillä olisi jo ne kaksi, jotka ne aikoo ottaa valittuina.

Onneksi se argentinalainen oli positiivisempi ja puhui taas siten, kun ne olis ottamassa mua.

Mutta ei sitä koskaan tiedä,kuka sinne lopulta päätyy. "We are still going to have SEVERAL interviews..." Vastaus tulee ensi keskiviikkona. Siihen asti pitää vaan jännittää. Ei kai sen niin hirveän huonosti mennyt, ainakin mä pystyin vastaamaan kaikkiin (joskin välillä ehkä laveasti ja kaartaen) paitsi yhteen kysymykseen, mutta senkin selvitin näppärästi. SAin ne jopa naurahtamaan muutaman kerran.