Olen ehkä jo aiemmin maininnut, että mulla ei ole telkkaria. Töllön tuijottamisen sijaan käytän aikani iltaisin erilaisiin harrasteisiin, netissä pyörimiseen ja ennen kaikkea lukemiseen. Lukeminen on mahtava harrastus. Välillä kyllä mietin, että olisi ehkä parempi hankkia itse elämä kuin lukea muiden elämistä kirjoista, mutta siitä huolimatta ahmin kirjoja hirveää tahtia.

Kirjojen laatu ei aina päätä huimaa. Koska olen lukenut oman melko laajan kirjahyllyni läpi jo useita kertoja, haen lukemiseni pääsääntöisesti kirjastosta ja kavereilta. Joka kerta mukaan tarttuu vähintään 10 kirjaa. Koska välillä olin menossa jo pelkän hömpän+dekkareiden suuntaan, olen asettanut itselleni tiettyjä rajoituksia. Repusta on löydyttävä reissun jälkeen vähintään 1 tietokirja, 1 suomalainen ajankohtaisen kirjailijan teos, 1 ulkomainen klassikko, 1 sarjakuva ja 1 vieraskielinen kirja. Loput kirjoista saavat olla ihan mitä vaan. Yritän kuitenkin vähän laajentaa titämystäni, joten eilenkin otin vain yhden huuhaakirjan, loput olivat ns. vakavasti otettavaa proosaa.

Kirjastojen ainoa huono puoli on sakkomaksut. Luen kirjat kyllä vauhdilla, mutta en ikinä muista palauttaa niitä ajoissa - vaikka käyn kirjastossa useammin kuin kerran kuussa. Sitten kun kirjoja on kerralla 25 lainassa, yhdenkin päivän sakkomaksu kohoaa jo aika korkeaksi.